W Mauretanii kursuje najdłuższy regularnie jeżdżący pociąg na świecie. Jedyna linia kolejowa w kraju łączy port w Nawazibu z kopalniami rudy żelaza w Zuwiracie. Nie funkcjonuje tu transport autobusowy, dlatego kolej jest głównym środkiem lokomocji miejscowej ludności.

1. Mauretania, Nawazibu. Stacja w Nawazibu to właściwie niewielka, otoczona pustynią, murowana wiata przy drodze.

2. Mauretania, Nawazibu. Oczekując na pociąg miejscowa ludność oddaje się modłom. (fot. Maciej Tumulec)

3. Mauretania, Nawazibu. Trzy razy dziennie pociąg wraca pusty i tylko jeden z nich ma doczepiony jedyny wagon pasażerski. (fot. Maciej Tumulec)

4. Mauretania, Nawazibu. Gdy pociąg pojawi się na horyzoncie i słychać pomruk dziesięciu tysięcy koni mechanicznych, wszyscy podrywają się do szturmu. (fot. Maciej Tumulec)

5. Mauretania, Nawazibu. Ze względu na cennu surowiec, jakim jest ruda żelaza, pociąg zazwyczaj przyjeżdża na czas. Jednak ludzie gromadzą się dużo wcześniej. (fot. Maciej Tumulec)

6. Mauretania, Nawazibu. Do pociągu pakuje się wszystkie towary, które są pod ręką. Trzeba się bardzo spieszyć, ponieważ postój trwa tylko kilka minut. (fot. Maciej Tumulec)

7. Mauretania, Nawazibu. Przejazd do Chôum w wagonie pasażerskim kosztuje 800 Ouguiya (do Zuwiratu 1000), za przejazd w węglarce nie płaci się nic. (fot. Maciej Tumulec)

8. Mauretania, Nawazibu. Najdłuższy regularnie jeżdżący pociąg na świecie, liczy od 200 do 210 wagonów o łącznej długości do 2,5 kilometra. (fot. Maciej Tumulec)

9. Mauretania, Nawazibu. Większość stanowią wagony towarowe, z których każdy przewozi do 84 ton rudy żelaza. Jest to równocześnie najcięższy pociąg na świecie. (fot. Maciej Tumulec)

10. Mauretania, Nawazibu. Pociąg służy często za środek transportu dla turystów, zmierzających z Nawazibu do mauretańskiego regionu Adrar. (fot. Maciej Tumulec)

11. Mauretania, Nawazibu. Znacznie częściej podróżni jeżdżą wagonami towarowymi… (fot. Maciej Tumulec)

12. Mauretania, Nawazibu. Po drodze mija się małe osady ludzi zamieszkujących Saharę. (fot. Maciej Tumulec)

13. Mauretania, Nawazibu. W słabo rozwiniętej Mauretanii nie ma zbyt wielu atrakcji turystycznych, a podróż koleją jest bardzo popularna wśród przyjezdnych. (fot. Maciej Tumulec)

14. Mauretania, Nawazibu. Spotkani na Saharze Maurowie z uśmiechem na ustach obserwują przejeżdżający pociąg. (fot. Maciej Tumulec)

15. Mauretania, Nawazibu. Miejscowi mają sposoby na jazdę… (fot. Maciej Tumulec)

16. Mauretania, Nawazibu. Pociąg jedzie dosyć szybko, wzniecając przy tym tumany pyłu. Jedyna sposób to szczelne zakrycie całej twarzy. (fot. Maciej Tumulec)

17. Mauretania, Nawazbiu. Wystarczy kilka minut, by całe ciało pokrył beżowy pył Sahary. (fot. Maciej Tumulec)

18. Mauretania, Nawazibu. W Chôum na jednej ze stacji, nawet w nocy, na podróżnych czekają pikapy do Atar. (fot. Maciej Tumulec)

Maciek Tumulec

Od lat zafascynowany podróżami i muzyką etniczną, amator piwa i gruzińskiej czaczy oraz literatury Kapuścińskiego.

Komentarze: 14

Hanka 14 stycznia 2010 o 13:02

!!!

Odpowiedz

Ewa Serwicka 14 stycznia 2010 o 16:45

Niesamowity ten pociąg!

Czy ja dobrze widzę na drugim zdjęciu, ludzie mają piasek na twarzach od ukłonów w modlitwie?

Odpowiedz

c.! 14 stycznia 2010 o 17:02

piasek mają, a jeden ma nawet dolczegabane, skurczybyk.

Odpowiedz

sasanka 18 stycznia 2010 o 14:12

chłopaki wyglądają jakby z kopalni powychodzili;P

Odpowiedz

marcin 3 lutego 2010 o 14:27

jednej rzeczy zabrakło mi … gdzie lokomotywa? chciałbym zobaczyć jak wygląda maszyna pozwalajaca na uciągnięcie 200 wagonów …

Odpowiedz

krwawa_mery 3 lutego 2010 o 18:37

zdaje się, że to nie jest jedna lokomotywa, lecz kilka nawet. jedna na pewno by nie dała rady.

Odpowiedz

Maciek Tumulec 4 lutego 2010 o 0:38

Witam, tak dokladniej opis pociagu bedzie w najblizszym numerze Globtrotera – polecam. A lokomotywy byly trzy – jedna z przodu i dwie zlaczona z tylu.

pozdrawiam

Tumba

Odpowiedz

Lepciak 8 lutego 2010 o 8:05

Cała ruda żelaza jest przewożona statkami do Francji i tam przerabiana na stal. Podczas mojego pobytu w latach dziewięćdziesiątych liczba wagonów w pociągu wynosiła 250 była obsługiwana przez 4 lub 5 lokomotyw. We francuskiej części portu Nouadhibou gdzie dokonuje się przeładunku rudy na statki istnieje dzielnica w której legalnie można napić się alkoholu w tym islamskim państwie.

Odpowiedz

kama 26 kwietnia 2010 o 19:00

Hmm, piękne zdjęcia – słowa wysiadają :)

Odpowiedz

Norbert 10 sierpnia 2010 o 14:11

jeszcze 10 dni i też nim będę jechał :)))))

Odpowiedz

Samael 26 sierpnia 2010 o 20:14

a czy tym pociągiem można dojechać do samej kopalni czy nie.i co tak „mało” tych fotek? ale choć tam jest tylko piach to widoki są piękne

Odpowiedz

Cubasaozora Ww Sergieni 4 stycznia 2011 o 11:53

obejrzyjcie sobie ten pociąg na youtubie – robi wrażenie

Odpowiedz

xbx 6 października 2011 o 12:15

tak się natknąłem… genialne fotki, faktycznie ciekawe co ciągnie te wagony,  najdłuższy regularnie jeżdżący – możliwe – ilość wagonów zawsze taka sama?

a taki całkiem najdłuższy uwieczniony to chtyba ten -> http://youtu.be/9LsuNWjRaAo

Odpowiedz

Mariusz 27 sierpnia 2012 o 20:20

najdłuższy jaki jechał miał ponad 7km, 8 lokomotyw i blisko 700 wagonów i jechał sobie z Newman w Zachodniej Australii do portu przeładunkowego nad Oceanem Indyjskim – najlepsze jest to, że prowadził go jeden maszynista :)
na co dzień jeździ taki krótki nie przekraczający 4km…

Odpowiedz

Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.