Murghab. Surowość Pamiru, uroda tradycyjnego rękodzieła
Rejon Tadżykistanu, w którym życie wydało nam się najtrudniejsze ze względu na trudną do wyobrażenie surowość przyrody, skrywa niespodziankę. Natrafiliśmy tu na ślad kilku zorganizowanych grup twórców tradycyjnego rękodzieła. Zapraszam do zapoznania się z owocami ich pracy.
Dzięki przedsiębiorczości żyjących w Murghabie kobiet (oraz pomocy różnych pozarządowych organizacji), od ponad 10 lat w regionie tworzone są grupy twórców zajmujące się produkcją i sprzedażą wytworów ludowego rzemiosła. Te inicjatywy nie tylko aktywizują społeczność i dają możliwość zarobienia pieniędzy (dla większości mieszkających w okolicy kobiet to praktycznie jedyna szansa na pracę zarobkową), ale też pomagają zachować bogactwo ludowej tradycji, ludności kirgiskiej i badachszańskiej zamieszkującej ten niegościnny zakątek gór Tadżykistanu.
![1. TADŻYKISTAN, Murghab. Widok z jednego z okolicznych szczytów. Miasto położone jest na wysokości na 3 650 m n.p.m. zamieszkuje ok. 5 tysięcy osób. Pełni ono funkcję centrum najuboższego z rejonów Górnego Badachszanu. (Fot. Jan Horzela) Widok na Murghab w Tadżykistanie](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_1.jpg?resize=940%2C470)
1. TADŻYKISTAN, Murghab. Widok z jednego z okolicznych szczytów. Miasto położone jest na wysokości na 3 650 m n.p.m. zamieszkuje ok. 5 tysięcy osób. Pełni ono funkcję centrum najuboższego z rejonów Górnego Badachszanu. (Fot. Jan Horzela)
![2. TADŻYKISTAN, Murghab. Budynek kształtem nawiązujący do kirgiskiej jurty jest siedzibą ACTED - francuskiego NGO działającego na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu. (Fot. Jan Horzela) Siedziba ACTED w Tadżykistanie](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_2.jpg?resize=940%2C339)
2. TADŻYKISTAN, Murghab. Budynek kształtem nawiązujący do kirgiskiej jurty jest siedzibą ACTED - francuskiego NGO działającego na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu. (Fot. Jan Horzela)
![3. TADŻYKISTAN, Murghab. Strop sali centralnej jest zwieńczony oknem typowym dla domu pamirskiego, w ten sposób budowla wyraża związek wspomnianej organizacji z dwiema głównym grupami etnicznymi zamieszkującymi rejon Murghab. (Fot. Jan Horzela) Architektura Pamiru](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_3.jpg?resize=940%2C705)
3. TADŻYKISTAN, Murghab. Strop sali centralnej jest zwieńczony oknem typowym dla domu pamirskiego, w ten sposób budowla wyraża związek wspomnianej organizacji z dwiema głównym grupami etnicznymi zamieszkującymi rejon Murghab. (Fot. Jan Horzela)
![4. TADŻYKISTAN, Murghab. Niewielki pokój jest siedzibą THE YAK HOUSE (http://phiproject.free.fr/yakhouse.htm), działającej od ponad dziesięciu lat organizacji zrzeszającej twórców różnorodnego tradycyjnego rękodzieła. (Fot. Jan Horzela) Siedziba The Yak House w miejscowości Murghab](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_4.jpg?resize=940%2C567)
4. TADŻYKISTAN, Murghab. Niewielki pokój jest siedzibą THE YAK HOUSE (http://phiproject.free.fr/yakhouse.htm), działającej od ponad dziesięciu lat organizacji zrzeszającej twórców różnorodnego tradycyjnego rękodzieła. (Fot. Jan Horzela)
![5. TADŻYKISTAN, Murghab. Jednym z owoców pracy kobiet z Murghabu i okolicznych wiosek są misternie wyszywane serwetki i obrusy. (Fot. Jan Horzela) Tradycyjne wyszywanki z gór Pamiru](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_5.jpg?resize=940%2C705)
5. TADŻYKISTAN, Murghab. Jednym z owoców pracy kobiet z Murghabu i okolicznych wiosek są misternie wyszywane serwetki i obrusy. (Fot. Jan Horzela)
![6. TADŻYKISTAN, Murghab. Owca Marco Polo jest symbolem Pamiru, tylko jej wełnianą wersję można legalnie wywieźć poza granice kraju. (Fot. Jan Horzela) Symbol Pamiru - ręcznie robiona owca Marco Polo](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_6.jpg?resize=940%2C752)
6. TADŻYKISTAN, Murghab. Owca Marco Polo jest symbolem Pamiru, tylko jej wełnianą wersję można legalnie wywieźć poza granice kraju. (Fot. Jan Horzela)
![7. TADŻYKISTAN, Murghab. Wyszywana, wełniana makatka pokazuje, jak w lokalnym rękodziele motywy naturalistyczne przeplatają się z ludowymi. (Fot. Jan Horzela) Rękodzieło z pamiru](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_7.jpg?resize=940%2C705)
7. TADŻYKISTAN, Murghab. Wyszywana, wełniana makatka pokazuje, jak w lokalnym rękodziele motywy naturalistyczne przeplatają się z ludowymi. (Fot. Jan Horzela)
![8. TADŻYKISTAN, Murghab. Niewielkie torebki i pokrowce na telefony to jeden z wielu przykładów praktyczności, która zawsze była ważnym aspektem w sztuce ludowej. (Fot. Jan Horzela) Rękodzieło Pamiru - etui na komórkę](https://i0.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_8.jpg?resize=940%2C705)
8. TADŻYKISTAN, Murghab. Niewielkie torebki i pokrowce na telefony to jeden z wielu przykładów praktyczności, która zawsze była ważnym aspektem w sztuce ludowej. (Fot. Jan Horzela)
![9. TADŻYKISTAN, Murghab. Biżuteria, podobnie jak wszystkie wytwory rąk zrzeszonych rzemieślników, jest oznaczona metką zawierającą numer ewidencyjny produktu i jego twórcy. Dzięki temu pieniądze pochodzące ze sprzedaży trafiają we właściwe ręce. (Fot. Jan Horzela) Pamiątki z Pamiru](https://i0.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_9.jpg?resize=940%2C705)
9. TADŻYKISTAN, Murghab. Biżuteria, podobnie jak wszystkie wytwory rąk zrzeszonych rzemieślników, jest oznaczona metką zawierającą numer ewidencyjny produktu i jego twórcy. Dzięki temu pieniądze pochodzące ze sprzedaży trafiają we właściwe ręce. (Fot. Jan Horzela)
![10. TADŻYKISTAN, Murghab. Motyw nawiązujący kształtem do rogów owcy Marco Polo. Różnorodne dywany i serwety wykonywane są poprzez zszywanie ze sobą fragmentów barwionego filcu. (Fot. Jan Horzela) Galeria zdjęć z Pamiru](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_10.jpg?resize=940%2C705)
10. TADŻYKISTAN, Murghab. Motyw nawiązujący kształtem do rogów owcy Marco Polo. Różnorodne dywany i serwety wykonywane są poprzez zszywanie ze sobą fragmentów barwionego filcu. (Fot. Jan Horzela)
![11. TADŻYKISTAN, Murghab. Oto znów sztuka ludowa łączy pełną symboliki estetykę z wymiarem bardzo praktycznym ;) Twarde filcowe buty są przede wszystkim praktyczne. (Fot. Jan Horzela) Tradycyjne buty szyte w górach Pamiru](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_11.jpg?resize=940%2C705)
11. TADŻYKISTAN, Murghab. Oto znów sztuka ludowa łączy pełną symboliki estetykę z wymiarem bardzo praktycznym ;) Twarde filcowe buty są przede wszystkim praktyczne. (Fot. Jan Horzela)
![12. TADŻYKISTAN, Murghab. W działającym pełną parą od tego roku Centrum Informacji Turystycznej też można kupić wytwory lokalnego rękodzieła. (Fot. Jan Horzela) Informacja turystyczna w tadźyxkim Murghabie](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_12.jpg?resize=940%2C596)
12. TADŻYKISTAN, Murghab. W działającym pełną parą od tego roku Centrum Informacji Turystycznej też można kupić wytwory lokalnego rękodzieła. (Fot. Jan Horzela)
![13. TADŻYKISTAN, Murghab. Częstym widokiem są wazony i koszyki wykonane z wełny jaka. (Fot. Jan Horzela) Wełna jaka służy tadżyckim artystom](https://i0.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_13.jpg?resize=940%2C430)
13. TADŻYKISTAN, Murghab. Częstym widokiem są wazony i koszyki wykonane z wełny jaka. (Fot. Jan Horzela)
![14. TADŻYKISTAN, Murghab. Na targu można znaleźć kilka niewielkich sklepików specjalizujących się w tradycyjnym i nie do końca tradycyjnym rękodziele. (Fot. Jan Horzela) Targ w Tadżykistanie](https://i0.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_14.jpg?resize=940%2C563)
14. TADŻYKISTAN, Murghab. Na targu można znaleźć kilka niewielkich sklepików specjalizujących się w tradycyjnym i nie do końca tradycyjnym rękodziele. (Fot. Jan Horzela)
![15. TADŻYKISTAN, Murghab. Nierzadko, i w różnych formach, w sztuce ludowej pojawia się jak - symbol Murghabu. Nie ma w tym nic dziwnego, bo ten pokaźnych rozmiarów ssak jest głównym żywicielem ludzi zamieszkujących tę okolicę. (Fot. Jan Horzela) Jak jest symbolem Pamiru](https://i1.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_15.jpg?resize=940%2C705)
15. TADŻYKISTAN, Murghab. Nierzadko, i w różnych formach, w sztuce ludowej pojawia się jak - symbol Murghabu. Nie ma w tym nic dziwnego, bo ten pokaźnych rozmiarów ssak jest głównym żywicielem ludzi zamieszkujących tę okolicę. (Fot. Jan Horzela)
![16. TADŻYKISTAN, Murghab. W jednym ze zwyczajnych murghabskich domów odnajduję rodzinę, wokół której skupia się grupa szesnastu kobiet zajmujących się wszystkim - od powroźnictwa i wyrobu dywanów, po wyszywanie. Zaproszony, oglądam owoce ich pracy. (Fot. Jan Horzela) Mieszkanki Tadżykistanu zapraszają nad do domu](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_16.jpg?resize=940%2C705)
16. TADŻYKISTAN, Murghab. W jednym ze zwyczajnych murghabskich domów odnajduję rodzinę, wokół której skupia się grupa szesnastu kobiet zajmujących się wszystkim - od powroźnictwa i wyrobu dywanów, po wyszywanie. Zaproszony, oglądam owoce ich pracy. (Fot. Jan Horzela)
![17. TADŻYKISTAN, Murghab. W gąszczu technik i wzorów wpada mi w oko torba wykonana w całości z włóczki, którą goszczące mnie panie same sporządziły przy użyciu prostych kołowrotków. (Fot. Jan Horzela) Rękodzieło pamirskich kobiet](https://i0.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_17.jpg?resize=940%2C705)
17. TADŻYKISTAN, Murghab. W gąszczu technik i wzorów wpada mi w oko torba wykonana w całości z włóczki, którą goszczące mnie panie same sporządziły przy użyciu prostych kołowrotków. (Fot. Jan Horzela)
![18. TADŻYKISTAN, Murghab. A oto warsztat, przy użyciu którego z ręcznie skręcanych sznurków z sierści jaka wykonuje się prostokątne dywany. (Fot. Jan Horzela) Warsztat tkacki. Zdjęcia z podróży w Pamir](https://i2.wp.com/www.peron4.pl/wp-content/uploads/2012/09/tadzykistan_murghab_18.jpg?resize=940%2C705)
18. TADŻYKISTAN, Murghab. A oto warsztat, przy użyciu którego z ręcznie skręcanych sznurków z sierści jaka wykonuje się prostokątne dywany. (Fot. Jan Horzela)
Komentarze: Bądź pierwsza/y